top of page
ברית שלום או ברית מילים
ברית שלום או ברית מילים

מה זה ברית שלום?


ככה קוראים לטקס הרפורמי שמשיג את מטרת קבלת הפנים של התינוק, וחיבורו לעם ישראל ללא פגיעה בגוף שלו. ברית ללא פריעה, ברית ללא חיתוך, ברית הקושרת את התינוק לעם ישראל בעזרת טקס ולא בעזרת ניתוח.


הטקס הסמלי הזה מחבר מאוד את המשפחה ונעים במיוחד לאלה שהזדעזעו בעבר מהצרחות של התינוק בברית מילה אחרת שהיו בה, אנשים נדהמים כמה נחמד זה להעביר את היום המקסים הזה, לברך את התינוק ולתת לו שם בלי לגרום לו אי נוחות.


טקס ברית מילים, או ברית שלום כמו שקוראים לו זאת אלטרנטיבה מעולה לכל מי שמחובר לרוחניות, כל הורה רוצה את הטוב ביותר בשביל הילד שלו וכאן זה משתלב מושלם - גם טקס חגיגי וגם חוסר כל סיכון לתינוק.


האם זה לפי ההלכה?


טקס ברית שלום זה לא לפי ההלכה, אך לפי ההלכה התינוק שלכם כבר נולד יהודי אם אמו יהודיה.

אם אתם חרדים, כנראה שיהיה לכם קשה לבצע את טקס ברית המילים.

אם אתם יהודים ששומרים את כל המצוות אתם יכולים לשקול לבצע ברית מילים בדיוק כמו שאתם מבצעים טקסים שונים מאלה שהיו בתנ"ך, כמו כפרות ביום כיפור ללא שימוש בעוף.

אם אתם חילונים שלא שומרים שבת או מצוות אחרות אך מצוות ברית המילה חשובה לכם מאוד בגלל החיבור של התינוק לעם ישראל תשקלו לערוך טקס ברית מילים כי הוא משיג את המטרה הסמלית ויחד עם זאת משאיר את בניכם ללא שום סיכון לחייו או לתפקוד איבר מינו.


מידע על ברית שלום מתוך הויקיפדיה

אף שברית שלום מוכרת ביהדות ההומניסטית והרפורמית, היא עשויה להיכלל גם בזרמי היהדות הלא-אורתודוקסים האחרים והיא זוכה לחשיפה בזכות עיסוק תקשורתי במילה.

ברית השלום מבוצעת על ידי רב או אדם נטול הכשרה דתית, לפי בחירת ההורים. המשפחה יכולה ליצור את הטקס בעצמה וליצוק אליו סמלים וסממנים קיימים. כיום מציעים טקסי ברית שלום למעלה מחמישים רבנים בארצות הברית, חמישה בקנדה, ואחרים באירופה וברחבי העולם.


על פי ההלכה אין צורך לאדם הנולד לאם יהודיה להיות נימול כדי להיות יהודי, אולם הימנעות מכוונת מקיום המצווה היא מחדל שעונשו של האחראי לה הוא כרת. בנוסף, יהודים רבים רואים בהחלטה להימנע ממצוות המילה סימן להחלטה מודעת להתנתק מהעם. מאידך, בחוגי היהדות הלא אורתודוקסית רבים רואים בפעולת המילה מעשה שאינו נצרך ומקבלים את הנמנעים ממילה כיהודים וכחברים שווים בקהילה.

לחצו כאן לכתבה המלאה


דוגמאות לטקס והברכות הנאמרות בו מהתר של קרן תל"י


קבלת פני התינוק/ת (ברכות פתיחה)
דוגמא: "ברוך/ה הבא/ה בשם ה', ברוך/ה הבא/ה בשם ה', ברוך/ה את/ה בעיר וברוך/ה את/ה בשדה, ברוך/ה את/ה בבאך וברוך/ה את/ה בצאתך" (על בסיס דברים כ"ח; ג, ו)


מתן שם
ברכות (כולל "מי שברך") (ברכה לתינוק/ת ולהורים)
דוגמא: ברכת "שהחיינו"; "ישימך אלהים כשרה, רבקה, רחל ולאה/כאפרים וכמנשה, יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחנך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום"; האם אומרת ברכת הגומל המסורתית, או ברכת תודה אישית; ברכת הטוב והמטיב.

לחצו כאן לכתבה המלאה

את/ה איש/אשת דת ויכול/ה להעביר טקס ברית שלום?

פנה/י אלינו brith.bhira@gmail.com כדי להציג באתר את הפרטים שלך להורים המעוניינים.

את הפרטים ניתן להוריד אם תרצו, כתבו לנו.

חשוב מאוד!

בכל מקרה אם תבחרו לעשות ברית מילה לילד שלכם, ולא את הטקס הרפורמי - עשו זאת בתנאים מתאימים לניתוח עם אלחוש ועל ידי רופא אורולוג מוסמך, הימנעו מביצוע ההליך בתנאי שדה מחוץ לבית חולים. אם בחרתם במוהל - הקפידו לבדוק לפני שהוא לא מבצע מציצה בפה, בדקו שיש לו את השפופרת הנחוצה למציצת דם לא ישירה.

bottom of page